PhotobucketPhotobucketPhotobucketPhotobucket

17 November 2017

10 Cara Efektif Meningkatkan Tahap Komunikasi Anda

The Blarney Stone adalah satu batu sejarah yang mana ia merupakan sebahagian daripada Istana Blarney di Ireland. Dipercayai bahawa mencium batu itu boleh memberikan anda hadiah. Ya, ia seolah-olah pelik sekiranya perkara ini diutarakan di zaman ini, tetapi siapalah kita untuk mempersoalkan tradisi?

Terdapat begitu banyak perkara yang kita tidak tahu tentang perbualan bahawa sesiapa sahaja, walaupun saya, boleh pernah sedar. Anda boleh pergi menonton rancangan televisyen; program radio; kelab khusus untuk pengucapan awam; perbualan biasa; terdapat peraturan-peraturan tertentu apabila interaksi melalui kata-kata. Dan semua orang yang berucap mempunyai tahap komunikasi mereka masing-masing.
Setiap orang berbeza.
Ini mungkin agak membosankan, saya tahu, tetapi walaupun mulut anda yang melakukan pekerjaan, otak anda bekerja dua kali lebih keras untuk menjana perkara-perkara yang anda tahu.

Jadi cara yang terbaik untuk meningkatkan tahap komunikasi  adalah dengan mengetahui orang yang paling rapat dengan anda: diri sendiri.

1. Apa yang Anda Tahu

Pendidikan adalah tentang pembelajaran asas-asas, tetapi untuk menjadi penceramah atau berkomunikasi yang berkesan ialah mengamalkan apa yang telah anda pelajari.
Tugas saya sebagai tetamu di mesyuarat setiap Toastmasters, saya pergi untuk mengajar saya bahawa kita semua mempunyai kelemahan kita, tetapi itu tidak bermakna kita tidak boleh belajar untuk bersaing dan berkongsi apa yang kita tahu.

2. Mendengar

Perkara ini adalah sama pentingnya dengan bertanyakan soalan. Kadang-kadang mendengar bunyi suara kita sendiri (berkata dalam hati) boleh mengajar kita menjadi sedikit yakin dengan diri kita sendiri dan untuk mengatakan perkara yang kita percaya hanya dengan keyakinan.

3. Rendah diri

Kita semua membuat kesilapan, dan kadang-kadang kita cenderung untuk meremehkanmerendah diri adalah sifat yang positifkata-kata kita, gagap, dan mungkin salah mengucapkan kata-kata tertentu walaupun kita tahu apa yang dimaksudkan, tetapi jarang menggunakannya hanya untuk menarik perhatian pendengar.
Jadi, dalam sesuatu kumpulan, jangan takut untuk bertanya jika anda menggunakan perkataan yang betul, dan jika mereka juga tidak pasti tentang hal itu, kemudian membuat jenaka daripada itu. Saya berjanji kepada anda ia akan membuat semua orang ketawa dan anda juga boleh berasa lebih selesa dalam kumpulan tersebut.

4. Pandangan Mata

Terdapat banyak untuk dibincangkan dalam hal menarik perhatian penonton atau pendengar melalui pandangan mata (eye contact) . Ia adalah penting bahawa anda mengekalkan fokus anda ketika bercakap kepada kumpulan yang besar, di mesyuarat atau perhimpunan.

5. Unsur Jenaka

Sedikit unsur jenaka atau humor boleh memberikan kesan yang positif bagi mengurangkan ketegangan, atau
kebosanan apabila membuat ucapan anda.
Dengan cara itu, anda akan mendapat perhatian majoriti dan mereka akan merasa bahawa anda hanya sebagai seorang yang tidak terlalu formal dan kaku. Anda juga menampilkan diri anda sebagai orang yang mudah didekati.

6. Jadi Seperti Mereka

Interaksi adalah tentang bergaul dengan orang lain. Anda akan mendapat banyak idea-idea, dan mengetahui apa yang orang membuat mereka seperti mereka juga. Mengenali pendengar dari sudut pengalaman, pendidikan, pekerjaan ataupun bidang secara tidak langsung membantu anda semasa memberikan ucapan.
Anda boleh memuatkan perkara-perkara yang relevan kepada pendengar, hal ini dapat mengurangkan kebosanan para pendengar dan mereka akan rasa diri mereka dihormati.

7. Saya, Saya dan Saya

Sila mengaku, ada kalanya anda menyanyi seorang diri di bilik mandi. Mendengar bunyi suara anda sendiri semasa anda mengamalkan ucapan anda di hadapan cermin boleh membantu membetulkan kawasan tekanan anda.

8. Senyuman

Senyuman boleh dikatakan sama penting dengan pandangan mata (eye contact). Tidak ada gunanya pada grimacing atau marah-marah dalam mesyuarat atau perhimpunan. Anda lebih baik boleh meluahkan apa yang anda katakan apabila anda tersenyum.

9. Satu Model

Mesti ada sekurang-kurangnya satu atau dua orang dalam hidup anda, dimana anda mendengar apabila mereka berada di satu perhimpunan awam atau mungkin di institusi pengajian atau tempat kerja.
Ya, sudah pasti mereka membuat teks mengikut cara percakapan yang mereka lebih selesa, tetapi dengan mengambil atau meniru bagaimana mereka menekankan apa yang mereka katakan boleh membantu anda dalam membuat cara percakapan anda sendiri.

10. Persediaan

Buat yang terbaik dalam persediaan dan bukannya dengan hanya menulis nota ringkas dan buat kerja dalam keadaan panik  serta tergesa-gesa.
Sesetengah orang lebih suka untuk menulis perkara-perkara penting di atas kad indeks, manakala ada sesetengah orang lain yang suka mencatat nota atas tangan sendiri. Mana-mana pun boleh, hanya ikut kehendak sendiri, yang penting adalah persediaan sebelum berucap.

11. Extra! Ukur Tahap Komunikasi Anda

Setelah anda melakukan semua cara-cara diatas, adalah terbaik sekiranya anda mengukur tahap pencapaian anda, supaya apa yang anda pelajari hari ini tidak disia-siakan.
Jadi macam mana saya nak ukur tahap komunikasi saya?
Mudah sahaja. Berucap. Ya, anda hanya perlu berucap selepas anda baca artikel ini. Laksanakan semua cara-cara diatas secara beransur-ansur, dapatkan rentak anda dan ubahsuai mengikut kehendak anda.
Anda juga boleh mengukur keberkesanan perucapan anda dengan reaksi para pendengar. Sekira anda ada perasan dalam kalangan pendengar menguap atau kekerapan beralih pandangan, maka terdapat beberapa kekurangan dalam perucapan anda. Baca dan fahami balik semua tips diatas sekiranya perlu.
Dan sebagai kesimpulan, semua cadangan ini agak amatur, tetapi saya telah belajar untuk memberi kuasa kepada diri saya sendiri apabila ia datang untuk pengucapan awam. Semoga artikel ini dapat membantu anda dalam perucapan awam. Sekian

No comments :

Post a Comment

[ TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBACA ]
Photobucket