DRAMA 1400
Petikan 1
MAK SOM: (Kepada INTAN SIT! RAHlMAH) Pak Tuan dah berangkat balik.
PAK TUAN DOLAH: …
INTAN SITI RAHIMAH: …
PAK TUAN DOLAH:…
INTAN SITI RAHIMAH: …
PAK TUAN DOLAH:…
INTAN SITI RAHIMAH: …
PAK TUAN DOLAH: ….
INTAN SITI RAHIMAH: Intan sedih melihat keadaan hidup setengah-setengah daripada mereka. Makanan anjing kita lebih baik daripada makanan mereka. (m.s.257)
i Nyatakan rungutan orang-orang kampung yang disampaikan oleh Intan Siti
Rahimah kepada Pak Tuan Dolah. [2 m]
Rungutan orang-orang kampung yang disampaikan oleh Intan Siti Rahimah kepada Pak Tuan Dollah:
- Kekotoran daripada kandang kuda mencemarkan air sungai
- Anak-anak mereka sakit-sakit belaka
ii Sekiranya anda Pak Tuan Dolah, apakah langkah-langkah yang akan anda ambil untuk memastikan sungai itu tidak terus tercemar? [3 m]
Sekiranya saya ialah Pak Tuan Dolah, langkah-langkah SAYA untuk memastikan sungai itu tidak terus tercemar ialah:
- Memindahkan kandang kuda jauh daripada sungai
- Membina sistem kumbahan yang lebih sistematik
- Memproses najis kuda menjadi baja organik
- Mendapatkan khidmat nasihat daripada pihak berwajib
- Menukarkan bidang ternakan kepada bidang yang lain
iii Huraikan satu persoalan yang terdapat dalam petikan drama di atas dan satu persoalan lain daripada drama tersebut yang tidak terdapat dalam petikan. [4 m]
Persoalan dalam petikan:
- Pencemaran sungai memberi kesan buruk kepada masyarakat dan membawa penyakit
Cth: Air sungai yang tercemar menyebabkan anak orang-orang kampung menghidapi penyakit.
- Penindasan terhadap golongan yang lemah
Cth: Pak Tuan Dollah mahu orang kampung takut akan dirinya.
- Rasa simpati terhadap golongan bawahan
Cth: Intan Siti Rahimah sedih melihat kesengsaraan hidup orang kampung.
Persoalan dalam keseluruhan drama
- Kepincangan masyarakat yang memilih kepada orang yang berharta
Cth: Pak Tuan Dollah menggunakan wang untuk mempengaruhi penduduk kampung memilihnya sebagai wakil penduduk.
- Kesedaran dan keinsafan terhadap kesilapan yang pernah dilakukan.
Cth: Pak Tuan Dollah menyedari perbuatannya selama ini telah menyimpang daripada hukum Allah dan dia insaf serta mula mendekatkan diri kepada Allah.
- Kepercayaan terhadap amalan syirik dan khurafat
Cth: Pak Tuan Dollah tergamak memindahkan jenazah ibunya dari kubur
ke bawah rumah untuk memastikan dia memperoleh kekayaan seperti yang diminta oleh bomoh
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Petikan 2
DOLAH :
|
Mengapa emak menangis, emak?
|
MAYAT IBU DOLAH:
|
……
|
DOLAH :
|
(Agak kehilangan akal pada mulanya tetapi tiba-tiba dia berkata) Ya Allah, ampunilah dosaku. Berilah aku rahmat-Mu.
|
Kemudian, DOLAH membaca surah al-Falaq dengan suara yang nyaring….. (m.s.271)
i. Mengapakah emak Dolah menangis? [2 m]
Emak menangis:
- Dolah mengebumikan emaknya di tempat yang kotor di bawah rumah
- badan emaknya tidak reput
- tanah bernajis
ii. Pada pendapat anda, apakah peranan ibu dalam membentuk akhlak terpuji anak-anak. [3 m]
Peranan ibu:
- memberikan pendidikan agama kepada anak-anak
- memberi kasih sayang
- menyediakan keperluan asas
- membantu anak-anak menyelesaikan masalah
- memantau pergerakan anak-anak.
iii. Jelaskan satu nilai yang terdapat dalam petikan drama di atas dan satu nilai yang lain daripada keseluruhan drama itu. [4 m]
|
Nilai dalam petikan:
- kasih sayang
Cth: Dolah sayang kepada ibunya
Nilai dalam keseluruhan drama:
- ketaatan
Contoh: Siti Rahimah taat kepada arahan suaminya Dolah.
- keinsafan
Contoh: Dolah insaf atas perbuatannya.
- kesabaran
Contoh: Soud meminta Dolah agar bersabar dengan hinaan orang kampung
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Petikan 3
Romli: Itu betul, Pak Sudin……
Pak Sudin:….
Kamar:….
Pak Sudin:….
Leman: ….
Romli: ….
Kamar : ….
Leman : ….
Pak Sudin : ……
Romli : Mengapa dulu tak begini? (m.s.261)
i. Nyatakan masalah-masalah yang dihadapi oleh kanak-kanak di kampung tersebut. [2m]
Masalah yang dihadapi oleh kanak-kanak kampung:
- anak-anak sakit
- menghidap penyakit yang bukan-bukan
- mata anak Romli dan Pak Sudin tertangkup
- ada anak yang lumpuh
- ada anak yang pekak
- ada anak yang tolol
ii. Jelaskan usaha-usaha yang dapat dilakukan untuk mencegah penyakit berjangkit merebak dalam kalangan masyarakat. [3m]
Usaha–usaha untuk mengelakkan penyakit berjangkit:
- Sentiasa menjaga kebersihan diri.
- Kerajaan mengetatkan kawalan di pintu masuk negara.
- Menghapuskan haiwan atau serangga pembawa penyakit.
- Menyuntik vaksin pada masyarakat awam, sebagai langkah pencegahan,
- Melarang rakyat negara ini melawat negara yang ada penyakit berjangkit.
- Kerajaan menganjurkan kempen kesedaran tentang bahaya penyakit berjangkit.
iii. Huraikan satu pengajaran dalam petikan drama dan satu pengajaran lain daripada drama tersebut yang tidak terdapat dalam petikan. [4m]
Pengajaran dalam petikan:
- Kita janganlah mencemarkan alam sekitar
Contoh: Tuan Dollah mencemarkan sungai dengan najis-najis kuda yang dipeliharanya.
- Kita janganlah mengabaikan kesihatan diri
Contoh: Banyak anak kampung / penduduk kampung menghidap penyakit akibat pencemaran alam sekitar yang berlaku di kampung tersebut.
Pengajaran dalam keseluruhan drama:
- Kita hendaklah mencari rezeki atau harta yang halal.
Contoh: Abu Lahab mengumpul harta dengan menipu orang kampung dan akhirnya mereka telah dimasukkan dalam tahanan.
- Kita janganlah menindas golongan yang lemah atau miskin.
Contoh: Dollah dihina oleh masyarakat kampung sehingga tidak ada orang yang mahu menerima pinangannya kerana dia capik dan miskin.
- Kita hendaklah taat dan menunaikan perintah Allah.
Contoh: Maulana mengingatkan Dollah supaya mentaati Allah dan bukannya menurut nafsu.
- Kita hendaklah insaf dan bertaubat atas segala kesalahan yang telah kita lakukan.
Contoh: Abu Lahab dan isterinya insaf atas perbuatan mereka menipu orang kampung. Mereka berjanji akan memulangkan harta orang kampung semula.
- Kita janganlah mencari kesenangan dan kemewahan dengan memperdaya orang lain.
Contoh: Abu Lahab dan isterinya hanya mementingkan kekayaan sahaja sehingga sanggup memujuk dan memperdaya orang kampung supaya menjual tanah kepada Dolah.
- Kita hendaklah menyebarkan ilmu yang kita miliki kepada orang lain
Contoh: Intan Siti Rahimah ingin mengajar anak-anak orang kampung untuk berkongsi ilmu dengannya.
- Kita janganlah mudah terpedaya dengan pujukan orang lain.
Contoh: Penduduk kampung menjual tanah mereka setelah dipujuk oleh Abu Lahab dan isterinya.
- Kita janganlah mempercayai / terpengaruh dengan kepercayaan khurafat
Contohnya: Dolah menggunakan azimat yang diberikan oleh Tuk pawang dan khidmat Jin tanah untuk mendapatkan kekayaan
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Petikan 4
INTAN SITI RAH\MAH: Siang tadi Intan ke surau….
PAK TUAN DOLAH:
INTAN SITI RAHMAH:
PAK TUAN DOLAH:
INTAN SITI RAHIMAH:
PAK TUAN DOLAH:
INTAN SITI RAHIMAH:
PAK TUAN DOLAH: Itu salah siapa? (m.s.257)
i. Kemukakan dua sebab Pak Tuan Dolah melarang Intan Sit.i Rahimah ke surau. [2 m]
- tidak mahu isterinya bergaul dengan orang miskin
- tidak mahu orang kampung mengadukan masalah mereka kepada Intan Siti Rahimah
ii. Berikan tiga kesan buruk apabila orang-orang kaya menjauhkan diri mereka daripada orang miskin. [3 m]
- menyebabkan masyarakat berpuak-puak
- harta dan kekayaan yang diperoleh tidak dapat dikongsi bersama-sama
- gagasan kerajaan untuk mewujudkan masyarakat penyayang tidak tercapai
iii. Huraikan satu nilai kemanusiaan berdasarkan petikan drama tersebut dan satu nilai kemanusiaan lain yang terdapat dalam keseluruhan drama. [4 m]
Nilai kemanusian dalam petikan:
- keprihatinan
Contoh: Intan Siti Rahimah prihatin terhadap masalah orang kampung
Nilai kemanusiaan dalam keseluruhan drama:
- keinsafan
Contoh: Wak Tuan Dolah akhirnya sedar akan kesalahnya terhadap penduduk kampung, ibunya dan Tuhan.
No comments :
Post a Comment